01 februari 2016 - Arches NP

Als we deze morgen opstaan, ligt er al een mooi wit tapijt, maar korte tijd later begint het pas écht goed te sneeuwen.

Het hotel ligt op het kruispunt Main Street - 100 South en de ontbijtruimte ligt helemaal op deze hoek.

Het is hier dan ook een waar spektakel om te zien hoe auto's moeite hebben om opnieuw te vertrekken aan de verkeerslichten en ook wel hoe sommigen pas op het nippertje een glijpartij kunnen stoppen.
Ondertussen denderen de gigantische Amerikaanse trucks als mastodonten door het centrum. Als dat maar goed afloopt...
We zien een sneeuwruimer voorbij komen,  maar 10 minuten later ligt de weg weer volledig ondergesneeuwd. Zo'n hevige sneeuwval hebben we nog niet veel gezien...

We waren van plan om een beetje op het terras te zitten, maar dat zal voor een andere keer zijn...

Ook een fietstochtje is niet voor vandaag...

We blijven nog wat op de kamer en besluiten rond 11u30 toch maar richting Arches NP te rijden, niettegenstaande we op hun FB-pagina zien dat de Park Road gesloten is, al dan niet tijdelijk. Men is wel sneeuw aan het ruimen, maar door de aanhoudende hevige sneeuwval is het eigenlijk dweilen met de kraan open.

We krijgen alvast toch al een Arch te zien en die heeft er geen miljoenen jaren over gedaan om zich te vormen...

Road Closed...

Aan het Visitor Center staan slechts een 4-tal auto's en bij de ingang is er zowaar alweer een nieuwe Arch gevormd en is een andere reeds ingestort...

Na een kort praatje met een Ranger gaan we nog eens de video bekijken in de filmzaal. We blijven dit één van de mooiste, meest informatieve films vinden van de Visitor Centers die we al bezochten.
Als we na een kwartier uit de zaal komen staat een Ranger ons op te wachten met goed nieuws: de Park Road is open voor iedereen die een auto heeft met AWD, 4x4 of sneeuwkettingen. Dat eerste hebben wij alvast, dus we kunnen 'on the road again'.
We zijn één van de eersten om de Park Road op te rijden...en ook één van de laatsten, want veel meer dan 10 auto's van toeristen waren er niet in het park vandaag...

We zijn van plan om, nog maar eens, de volledige Park Road te rijden tot en met Devils Garden, met onderweg de afslag naar de Windows Section. Dat is sowieso een beter alternatief dan op de hotelkamer te zitten.
We hebben ook andermaal de volledige weg, heen en terug, gefilmd met de GoPro. Deze moesten we nu echter wel aan de binnenkant van de voorruit hangen omwille van de sneeuw.

We vrezen in eerste instantie niet al te veel te zien, want de wolken hangen echt wel heel  laag. Gelukkig zijn we hier al diverse keren geweest en weten we wel hoe mooi Arches NP is en dat geldt zeker en vast voor het nu zo goed als onzichtbare Park Avenue.

Maar toch valt het vervolg al bij al nogal  mee, ook al omdat heel wat Arches van dichtbij kunnen bekeken worden.

--> onderstaande video's worden aan 1,5x de werkelijke snelheid weergegeven <--

We eten eerst onze lunch bij Balanced Rock. Hier stappen we niet uit, gewoon omdat het echt wel heel hard aan het sneeuwen is.

Dan gaat het naar de Windows Section en de sneeuw is hier precies iets minder. Hier zijn ook 2 Rangers aan het vechten tegen de bierkaai en we begrijpen ook echt niet waarom ze hier een gedeelte van de parking aan het vrijmaken zijn. Er komt toch sowieso zo goed als niemand én na een half uur is alles alweer ondergesneeuwd...

Ondanks mijn nog altijd bijzonder pijnlijke knie (dat wordt een bezoek aan het ziekenhuis volgende week), ga ik alleen op pad. De jonge garde heeft immers een off-day.
Het gaat wonderwel door de bijzonder diepe sneeuw. Het is zelfs voor mijn knie comfortabeler stappen dan op een harde ondergrond. De sneeuw is ook bijzonder zacht en helemaal niet glad. Soms zit ik er zelfs kniediep in, maar het gaat verder goed. Gelukkig heeft men hier en daar langs het pad markeerpaaltjes gezet, want anders was het helemaal niet te volgen.

Ik krijg eerst uitzicht op North Window.

Ik ga echter eerst door een enig mooi, stil landschap naar Turret Arch.

En daarna naar North en South Window. Ik ga niet helemaal tot bij South, gewoon omdat er geen pad te zien is.

Vervolgens gaat het naar Double Arch...en hier ben ik niet helemaal alleen...

Op de terugweg naar de auto.

Alles is zo maagdelijk wit en bovendien wordt het al schaarse geluid nog eens helemaal  gedempt. Dat is echt één van de meest beklijvende belevenissen die ik ooit in een National Park meemaakte.

Als we terug langs Balanced Rock passeren komt zowaar de zon even piepen.

Op weg naar Devils Garden komen we langs Skyline Arch.

In Devils Garden doe ik de hike naar Landscape Arch.

Wat een plaatjes onderweg, wat een feeëriek landschap en daar helpen 2 jonge dames, ingeduffeld als Eskimo's nog wat bij.

De Primitive Loop zal er deze keer niet inzitten...

Laatste stukje naar Landscape Arch

Landscape Arch, waar in 1991 een stuk van 181 ton naar beneden donderde. Sindsdien is het pad onder de Arch afgesloten.

Op de terugweg naar de auto

Ondertussen had mijn zoon nog een kraai gefotografeerd, vogels die in zowat alle Nationale Parken rond de parkings te vinden zijn, op zoek naar etensresten die de toeristen er achterlaten.

Op weg naar de uitgang van het park komen we nog eens langs Balanced Rock.

En krijgen we nog wat mooie uitzichten.

Nu ligt Park Avenue er ook heel wat meer zichtbaar bij dan toen we hier een paar uur geleden passeerden.

Net bij de uitgang van het park nog een uitzicht over de Moab Fault.

Toen we om 16u45 terug in het hotel waren, konden we maar 1 ding besluiten: dat was zonder twijfel ons meest gedenkwaardig bezoek ooit aan Arches NP, in positieve zin.
Of hoe een op het eerste zicht "verloren" dag in het Zuidwesten toch helemaal anders kan uitdraaien...

Als afsluiter gaan we eten in The Moab Brewery. Nu was het er rustig maar in het toeristisch seizoen is dat zowat de drukste plek in Moab.

Het weer: heel veel sneeuw met temperaturen rond het vriespunt

Overnachting in BW+ Greenwell Inn
Aantal gereden km: 84

1. Geen Delicate Arch? Wellicht verboden?